17 September 2009

Episode 2

kenangan empat tahun lalu kembali segar.

"Excuse me, my turn i think", kataku kpd seorg pelajar lelaki berkemeja hijau muda.

itu kali pertama aku melihatnya walaupon sudah satu semester aku menjalani pengajian disini. Di sebuah kolej matrikulasi. Kolej pilihanku walaupon ditentang hebat ayah pada mulanya.

"oh yeke.maaf ye. saya tak sengaja" balasnya.

"its ok. excuse me", balasku smbil memohon laluan darinya.

keadaan yang sesak di cafeteria pentadbiran itu merimaskanku. ditambah dengan persekitaran yg panas dan bising.cukup membuatkan aku tidak selesa.segera aku kaunter pembayaran makanan dan mmbyr nilainya.

aku kembali ke mejaku. klihatan Indah, dan Wardah sudah bersiap sedia dgan makanan mereka.aku yg lmbt rupenye.kasihan mereka. masa rehat selama 30 minit benar2 membuatkan kami perlu pantas melakukan apa2 pekerjaan sekalipon.

" dija, dah siap kerja kimia semalam?" tanya Indah.

"saya dah siapkan. nyaris terlupa. nasib baik smlm nina dtg ke bilik saya menanyakan tentang kerja itu", balasku.

"oo.ok. mcm tu kite pergi dulu ye korang. kite nak siapkan kat library jap. kite jmpe mse kelas nnti ok". jawab Indah seraya tersenyum.

"ok. hati2 ye Indah". balas kami semua.

Begitulah ukhuwah yg terbina antara kami. Begitu rapat. begitu erat. terasa tenang bersama shbat2ku ini.Berada dalam lingkungan bersama2 mereka mmbuatkan aku rasa beruntung dan bersyukur. Bersyukur atas nikmat persahabatan yang tidak ternilai ini. Aku tersenyum mengenangka waktu2 indah yg telah kmilalui bersama.

kami berdua bergegas ke kelas saat loceng berbunyi. tidak berani utk masuk lewat ke kuliyah. Maklumlah, ini pengalaman pertamaku bergelar pelajar 'pra-mahasiswa'. Kehidupan di sini jauh berbeza dgn kehidupan di zaman persekolahanku satu ketika dahulu. Jika dahulunya,aku hanya berkurung dan bertudung biru, namun kini aku tampil dgn warna2 yang lebih ceria. pelbagai pilihan warna bebas utk aku gayakan.isnin dgn ungu. selasa dgn kuning. rabu dgn pink dan plbagai lagi. dan jika dahulunya, tiap2 pagi di sekolah, aku terpaksa berdiri di barisan belakang bersama ahli lembaga pengawas yg lain, kini jauh berbeza.duduk lebih selesa bagiku dan masing2 sudah besar dan sudah layak utk menjaga diri masing2 sebaik2nya. tidak perlu lagi kepada pengawasan shbat2 lain.

"baiklah, smpai sini dahulu kelas kite hari ini. balik bilik, sile ulangkaji bab5. Esok saya akan pilih seseorg utk bentang di depan. Kamu semua boleh bersurai. terima kasih ".kata Encik Teoh, pensyarah kimia berbangsa cina itu.

"ah,leganya kite Dija. nseb kls hri ni hbis awal skit kan.kite mgntok betol.mklumlah..kls ptg2 ni.pham2 jela kan Dija". kata Wardah.

"isyh..awak ni wrdah. asek mgntok je. asal kls kimia je..msti nak mengantok. mentang2 la encik teoh yg ajar.cube tgok kalau kls fizik En Azmi, bkn main sgr lagi matanya. skit pon tak berkedip. ntah ape yg die phm sgt kan dija". ngomel Indah

ketawa besar aku melihat telatah mereka berdua. teringat peristiwa lucu seminggu yg lalu. Saat pertama kali Wardah disoal di kuliyah en Azmi.

"Wardah, saya tgok kamu ni tak berkedip2 dgr kuliyah saya. awak betol2 fhm ke ni?" tanya en azmi.

"errrr...paham en azmi. sy fhm sgt tajuk ni". balas wrdah.

"oo..kalo begitu saya nak uji kamu skit ye. tolong terangkan pada rakan2 tntang hukum newton pertama."kata en azmi.
Alhamdulillah.Wardah dpt mnrangkan tntang hukum newton pertama dgn jayanya di hadapan semua pljr. Aku dan Indah sling berpandangancube menahan ketawa melihat pembentangan wardah tadi. Manakan tidak, merah mukanya berckp di hadapan kelas.wardah wardah..

"isy..korg ni.dahlah. jom. ptg ni mcm biase. kite jogging kat tasik nak?". ajak wardah

"ok.jom." pantas aku dan Indah menyatakan persetujuan kami..
Akan bersambung..
Cahaya Khadijah E2.

No comments: