16 September 2009

episode 3

Suasana di tasik ptg ini agak riuh. bgitu rmai pljr yg dtg utk beriadah dan sebagainya. mgkin msing2 cuba mgmbil peluang ini utk merehatkanminda stlah pnat berjuang memerah otak mnjwb soalan ujian pertengahan semester (UPS) yg bru selesai semalam. macam2 aktiviti dapat aku perhatikan. di satu sudut, ade skumpulan pljr sedang memanggang ayam. ade mjlis barbeque brgkali. di sebelah kanan ku pula kelihatan bbrapa org pljr prmpuan sdg asyik bergelak ketawa sesama mereka. gembira btol nampaknya. mgkin ini antara cara2utk mghilangkan stress. dgn mengingati perkara2 yg mnggmbirakan, hati kite scre tdk langsung juga akan tersenyum. sperti aku dikala ini.tersenyum melihat persekitaranku yg bgitu menggembirakan. Mataku tertancap pula pd skumpulan pljr lelaki yg duduk di bawah sepohon pkok di hujungtasik. sungguh asyik mereka menyanyi. lucu aku mlihat glgt slh seorg drpd mereka yg bermain gitar. berkemeja hitam, berseluar ketat di bawahnya, dan berkaca mata hitam. begitu sekali aksinya.tdgr pula aku akan bait2 lirik lagunya. lgu jiwang klsik ala2 80-an.lawak betollah mereka ini. Indah dan Wardah yg sedari tdi turut mmerhatikan mereka juga tergelak besar. sudah pasti mereka mengiyakan apa yg aku fikirkan.

Tanpa melengahkan masa, kami memulakan sdikit senaman pemanasan sebelum mula ber'jogging'.

"ok kwn2. senaman pemanasan ini sgt penting ye. ia perlu dilakukan sblum kita mula berjogging. Inidpt mengelakkan otot kite dri kekejangan swktu berjogging nnti. fhm x kwn2?.." lagak Wardah, kapten 'fitness' kami.

"faham kapten wardah", jwb Indah smbil mncebik kearah Wardah.

Kami bertiga ketawa akhirnya.

alhamdulillah. lega. saat ini, badan aku trse sgt sgr. sgr rsenye stlah dpt mndi. dpt mghilangkan peluh2 yg keluar swktu berjongging ptg tdi. YA Allah..moga Kau sihatkan tubuh badanku dri sbrg pnykit yg berbahaya.ameen.hti kecilku berdoa. Aku segera bersolat mgrib. wktu sudah hmpir tamat. lama juga aku mndi. kemudian aku alunkan sdikit bacaan ayat2 suci kitabullahul kareem. mymbung tadarusku yg agak ketinggalan berbandingwardah dan indah. aku terlalu sibuk mempersiapkan diri utk UPS bru2 ini sehingga aku terlupautk turut mengulangkaji kalam2Nya.. YA Allah..Kau ampunilah aku atas kelalaian ku ini..aku mengambil keputusan melamakan bacaanku. kali ini fkrnku lbih tenang. masaku juga begitu lapang bagi membolehkan aku utk menghayati bait2 ayat yg indah itu. Aku bertekad utk mghbiskan juzu' 8 malam ini juga.

"ktok ktok ktok..Dija..Dija"

aku knal benar suara di sebalik pintu itu. Indah. eh.awal pula indah ni dtg.ade ape hal ye.tiada salam juga yg kedengaran. aku jadi pelik.

segera aku sudahi bacaanku dan bergerak menghampiri pintu. aku mmbukanya.tros Indah memelukku kemas smbil menangis. terasa air mata hangatnya menitis di bahuku..

Indah menangis dan teros menangis lagi...
Akan bersambung..

No comments: